X
تبلیغات
رایتل
درباره کمیک استریپ - سیاه قلم
داستان مصور ( کمیک استریپ)
داستان مصور را اغلب هنر نهم می دانند. اسکات مک کلود آن را هنر کنار هم قرار دادن تصاویردر سکانس های مجزا برای انتقال اطلاعات و / یا تحت تاثیر قرار دادن حس زیبایی شناختی خواننده تعریف می کند.
داستان مصور وسیله ای است برای نقل داستان به همراه سکانس های تصویری این هنر برای اولین بار در اوایل سال 1830 با چاپ نخستین آلبوم های رودولف تاپفر در سوییس پدید آمد و در طول قرن نوزدهم به کمک مجلات و روزنامه های فکاهی در تمامی دنیا پخش و منتشر شد. در اواخر قرن نوزده تحت عنوان کمیک استریپ در ایالات متحده و نیز در اروپا تیدیل به ژانری محبوب و مردمی به ویزه در نزد کودکان شد.
این هنر بیش از پیش مطبوعات کودکان را در سراسر دنیا تحت سلطه خود در آورد و از 1930 مجلاتی خاص داستان مصور به چاپ رسید و طرفداران آن دیگر تنها بچه ها نبودند ؛ نوجوان ها و برخی بزرگسالان نیز با به وجود آمدن کتاب کمیک و استریپ های با کیفیت در امریکا و در قطع کوچک در اروپا تحت تاثیر این هنر قرار گرفتند. از سال 1950 به بعد داستان مصور قطب توسعه ی دیگری پیدا کرد و آن وقتی بود که ژاپن تحت تاثیر اوسامو تِزوکا شروع به خلق گسترده داستان های مصور نمود.
داستان مصور و سینما
صنعت کمیک استریپ و سینما هم زمان به وجود آمدند و ویژگی های مشترک بسیاری با هم دارند. ( سکانس، روایت، زمان) و پل هایی طبیعتا این دو را به هم مربوط می کنند.
مجموعه هایی نظیر خانواده ی ایلیکو 1915 یا آنی کوچولوی یتیم 1932 خیلی زود این شانس را داشتند که فیلمهایی از آنها اقتباس شود. حال بگذریم از اقتباس داستان های مصور به صورت نقاشی متحرک مثل پاپای (ملوان زبل) و برعکس از نقاشی متحرک به داستان مصور مثل میکی . بسیاری از نویسندگان داستان های مصور موقتا یا برای همیشه به ساخت یا نوشتن سناریوی فیلم ها روی آورده اند.
تا مدت زمان طولانی اقتباس از داستان های مصور در سینما یا مجموعه های تلویزیونی تولیدات کم هزینه و بدون جاه طلبی های بزرگ هنری بود ( البته به جز چند استثنا مثل باربارلا) : در ایالات متحده در سالهای 1980فیلم های اقتباسی واقعی از داستان های مصور ساخته شدند که در واقع باز نویسی کمیک استریپ های کلاسیک بودند : پاپای (ملوان زبل ) از رابرت آلتمن، آنی ساخته ی جان هاستون، فلاش گوردون ، دیک تریسی، ****من ساخته ی ریچارد لستر و غیره

در اواخر دهه ی 1980 مسیر جدیدی با فیلم بت من تیم برتون گشوده شد : برتون که با این کمیک ها بزرگ شده بود وتازه ترین تحولات ژانر ( فرانک میلر، آلن مور) را پیگیری کرده بود بتمن را به عنوان فیلمی تیره و دراماتیک ساخت و بالاخره قهرمانی مافوق بشری و جدی پا به عرصه ی وجود گذاشت. پیشرفت جلوه های ویژه ی دیجیتالی در طی سال های 1990 باعث باور پذیری تصویری جلوه های فراوانی شد که پیش از این توسط استن لی و جک کربی به تصویر در می آمدند و این باعث ساخت فیلم های بسیاری شد که از کتاب های کمیک الهام می گرفتندر: مرد عنکبوتی ساخته ی سام ریمی ، ایکس من ، زن گربه ای و غیره و در فرانسه فیلم استریکس و اوبلیکس.
نوع های دیگری از داستان های مصور الهام بخش سینما بوده اند : راه های تباهی، از جهنم، دنیای ارواح، شهر گناه . داستان مصورهمچنین الهام بخش فیلم جنگ ستارگان بوده است.
فیلم های اقتباس شده از کمیک های کلاسیک آمریکای
خانواده ی ایلیکو1915، 1928، 1946
آنی کوچولوی یتیم ، اقتباس های 1932 ، 1982
پرنس بی باک 1954
پاپای (ملوان زبل) ساخته ی رابرت آلتمن
دیک تریسی 1990
شبح 1943 ، شبح 1996 و روحی که راه می رود 2007 بر اساس شبح بنگال
فلاش گوردون 1936 ، فلاش گوردن به مریخ سفرمی کند 1938 ف فلاش گوردون دنیا را فتح می کند 1940 و فلاش گوردون 1980
بلوندی 1938
هارولد تین 1928 و 1934 ، بر اساس داستانی از کارل اد

فیلم های اقتباسی از کتاب های کمیک
هاوارد .... نژاد جدیدی از قهرمانان1986 ساخته ی ویلارد هویک
قاضی دِرِد
Barb Wire
مردان سیاه پوش
نگهبان کتیبه ی مقدس
پسر جهنمی 2004 ساخته ی گیلرمو دل تورو
****من 1978 ، ****من 2 (1980) ، ****من 3(1983)، ****من4 (1987)، بازگشت ****من 2006
بتمن 1943، بتمن 1966، بتمن 1989 ، بازگشت بتمن،بتمن برای همیشه ، بتمن و رابین ، بتمن بیگینز. مجموعه های بسیاری از دنیای بتمن از 1943 به بعد اقتباس و ساخته شد.
The Crow
هالک 2003 ساخته آنگ لی
چهار شگفت انگیز 2005 ساخته ی تیم استوری
مرد عنکبوتی 1977 از ای.دبلیو. سواکهامر،ضد حمله ی مرد عنکبوتی 1978 ساخته ی رون ساتلوف، مرد عنکبوتی 2002 و نیز مرد عنکبوتی 2 (2004) و 3 (2007) ساخته ی سام ریمی
الکترا 2005 از راب بومن
2003 ساختهی مارک استیون جانسون